~~Nine-O Club~~

For Who's Born On 1990
 
::Homepage::::Homepage::  HomeHome  Gallery  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  
Share | 
 

 CARA MENANGANI STRESS

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
Guest
Guest



PostSubject: CARA MENANGANI STRESS   Fri Mar 21, 2008 11:43 pm

korang jgn nk mlas bca....
PENTING ni....
bca smpai abes....



  • Hidroterapi boleh membantu mengurangkan kadar dengutan jantung yang kadang kala boleh menyebabkan stres. Cuba mandi dengan air sejuk bagi mengimbangi metabolisme. Semasa anda mandi, biarkan aliran air mengalir di sebelah kanan tangan. Kemudian, barulah dibasahkan di bahagian belakang badan. Semasa melakukan ini, pastikan air mengalir di bahu kanan dan barulah di sebelah kiri.

  • Bersenam 20 minit setiap sesi, sekurang-kurangnya tiga kali seminggu dapat meningkatkan kesihatan fizikal dan emosi.

  • Ubah suai persekitaran anda untuk menyingkirkan pencetus tekanan. Pilih persekitaran selesa dan bersesuaian diri anda.

  • Menguap boleh membantu anda relaks dengan meregangkan otot-otot, meningkatkan pengambilan oksigen dan menghilangkan tekanan.

  • Penggunaan minyak bunga lavender di seluruh badan selepas mandi boleh membantu mengurangkan tekanan. Ini kerana agen aktif minyak lavender akan meresap di dalam kulit dan hidung sekali gus menghilangkan stres.

  • Kekacang juga adalan sumber vitamin dan mineral yang menyokong sistem kardiovaskular. Memakannya membantu mengurangkan stres dan meningkatkan penumpuan.

  • Terimalah diri anda seadanya dan cuba menyukai diri sendiri. Realistik terhadap keupayaan anda dan tetapkan matlamat yang boleh dicapai. Cuba lakukan sesuatu yang menimbulkan kepuasan.

  • Seimbangkan masa kerja dan bermain. Peruntukan masa untuk hobi dan rekreasi.

  • Rehat dan tenangkan diri anda dengan mandi wap, berurut, meditasi, membayangkan pemandangan yang menenang dan merehatkan serta, menarik nafas panjang akan merehatkan otot-otot.

  • Amalkan gaya hidup sihat seperti pemakanan sihat dan tidur yang cukup.

  • Dapatkan sokongan dan bantuan sebelum tenggelam punca. Kongsi masalah dan perasaan dengan seseorang yang boleh dipercayai seperti pasangan hidup, ahli keluarga, rakan-rakan dan pemimpin agama.

  • Tingkatkan kemahiran anda. Bersedialah untuk membuat sesuatu keputusan dan menangani masalah dengan berkesan. Lengkapkan diri anda bagi menjawat pekerjaan atau kerjaya yang memuaskan.

  • Luahkan perasaan anda dengan menangis atau ketawa semahunya.

  • Uruskan masa dengan baik. Senaraikan perkara yang perlu dilakukan mengikut kepentingan.

  • Elakkan menerima kerja yang terlalu banyak.

  • Bijaksana dalam membuat keputusan. Pertimbangkan baik buruknya sebelum memutuskan sesuatu.

  • Belajar menerima kelemahan diri. Jangan gusar mengenai perkara di luar kawalan. Berfikir secara positif dan renungkan kembali pencapaian dan kejayaan dimiliki apabila berasa tertekan.

  • Bina silaturahim yang baik dengan ahli keluarga dan rakan-rakan. Biarkan diri anda berasa disayangi, dihargai, dihormati dan mempunyai tempat mengadu. Jujur dan bertimbang rasa dalam perhubungan.


P/S: aku klu da stress.. cra nk ksi hlg.. MAKAN!!!!.... lol!
pdan ar bdan pun mkin SIHAT.... Twisted Evil
Back to top Go down
ameeroz
Moderator
Moderator


Number of posts: 916
Age: 24
Location: melaka
Age: 18
Registration date: 2008-02-26

PostSubject: Re: CARA MENANGANI STRESS   Sun Mar 23, 2008 2:42 am

ooo...
aku stress ni, aku ley kawal...
senang je cara aku...

klu melibatkan prasaan, aku luahkan kt buku diari aku...

klu melibatkan otak, aku g minum air @ tido jup @ g mnikmati keindahan warna pokok ( saintis ada wt kajian mnunjukkan klu mata kita penat, kita perlu tgk warna alam iaitu warna ijau )...

klu melibatkan hati...seelok2 nya, solat rr...


walaupun aku ley kawal stress, tp aku xley kawal gabra @ darah gemuruh aku....
waaaaa......

_________________
aku sesat...
hmm... i think so...
help me pliz...?



my new num...
.-0176652669-
sory sgt2 klu b4 dis
ada yg xd balas msj nya...
maaf d minta...
Back to top Go down
View user profile http://profiles.friendster.com/ezatameer
Lah
Admin
Admin


Number of posts: 430
Age: 24
Location: Rawang City~Bangi
Age: 18
Registration date: 2008-02-26

PostSubject: Re: CARA MENANGANI STRESS   Mon Mar 24, 2008 2:41 pm

KALO AKU LEPASKAN SELAGI BOLEH...

CAM AYAT YG KALER MERAH KAT BAWAH NIH.....

_________________
PERHATIAN KEPADA AHLI 90BORN....SELEPAS REGISTER ANDA DIGALAKKAN MEMPERKENALKN DIRI DI TOPIC PERKENALKAN DIRI....DGN INI AHLI 90BORN YG LAIN DAPAT MENGETAHUI TENTANG DIRI ANDA DGN LEBIH MUDAH....TERIMA KASIH....

Back to top Go down
View user profile http://www.myspace.com/brotherlah
azyana
Moderator
Moderator


Number of posts: 910
Age: 24
Location: Lumut
Age: 18
Registration date: 2008-02-27

PostSubject: Re: CARA MENANGANI STRESS   Mon Mar 24, 2008 3:59 pm

aku lbih kurg cm ezat ar..

klu tnsion, mula crik diary sndri..

pastu tulis smpi pen hbs dkwat!

hehe
Back to top Go down
View user profile http://dyanaazyana.blogspot.com
ameeroz
Moderator
Moderator


Number of posts: 916
Age: 24
Location: melaka
Age: 18
Registration date: 2008-02-26

PostSubject: Re: CARA MENANGANI STRESS   Mon Mar 24, 2008 4:02 pm

huhu....
yeke??
dh brape byk pen yg ko gune smpai abes dkwat???
ahakz!

wei2...
sape ada cara nk tlg ilangkn gabra / darah gemuruh hah??
share rr sket...

_________________
aku sesat...
hmm... i think so...
help me pliz...?



my new num...
.-0176652669-
sory sgt2 klu b4 dis
ada yg xd balas msj nya...
maaf d minta...
Back to top Go down
View user profile http://profiles.friendster.com/ezatameer
azyana
Moderator
Moderator


Number of posts: 910
Age: 24
Location: Lumut
Age: 18
Registration date: 2008-02-27

PostSubject: Re: CARA MENANGANI STRESS   Mon Mar 24, 2008 4:15 pm

tak tau ar

tak terkira.. haha

ko nk hilangkan gabra?? gabra atas sbb pe??
Back to top Go down
View user profile http://dyanaazyana.blogspot.com
amanudin90
Addicted
Addicted


Number of posts: 297
Age: 23
Location: Tanah merah,kelantan
Age: 18
Registration date: 2008-03-20

PostSubject: Re: CARA MENANGANI STRESS   Mon Mar 24, 2008 4:49 pm

senang je ko nk lepaskan gabra...
tarik nafas panjang2 pastu lepas berirama..hehe
Back to top Go down
View user profile http://www.friendster.com/iwannaluveu
ameeroz
Moderator
Moderator


Number of posts: 916
Age: 24
Location: melaka
Age: 18
Registration date: 2008-02-26

PostSubject: Re: CARA MENANGANI STRESS   Mon Mar 24, 2008 8:11 pm

aku klu sumer bnde msti gabra...
kdg2 tu...
nk bwk kete pn bley gabra, waaa...
cmne rr nk kontrol gabra ni???
klu kne naik pntas tu jgn citer rr...
bkn stakat aku je bergegar, silap2 dewan tu pun bley gempa bumi...

sbb tu rr aku susah nk dpt awek,
4 sure, bila jmpe je...
msti jd "mamat gagap" trus...
ahakz!

_________________
aku sesat...
hmm... i think so...
help me pliz...?



my new num...
.-0176652669-
sory sgt2 klu b4 dis
ada yg xd balas msj nya...
maaf d minta...
Back to top Go down
View user profile http://profiles.friendster.com/ezatameer
HyperPlasma
Admin
Admin


Number of posts: 938
Age: 24
Location: Alor Star
Age: 18
Registration date: 2008-02-26

PostSubject: Re: CARA MENANGANI STRESS   Mon Mar 24, 2008 10:06 pm

ezat_3928 wrote:
aku klu sumer bnde msti gabra...
kdg2 tu...
nk bwk kete pn bley gabra, waaa...
cmne rr nk kontrol gabra ni???
klu kne naik pntas tu jgn citer rr...
bkn stakat aku je bergegar, silap2 dewan tu pun bley gempa bumi...

sbb tu rr aku susah nk dpt awek,
4 sure, bila jmpe je...
msti jd "mamat gagap" trus...
ahakz!


sme with me..hehe

_________________
Admin


Back to top Go down
View user profile http://90born.forumotion.com
azyana
Moderator
Moderator


Number of posts: 910
Age: 24
Location: Lumut
Age: 18
Registration date: 2008-02-27

PostSubject: Re: CARA MENANGANI STRESS   Tue Mar 25, 2008 12:07 am

Admin wrote:
ezat_3928 wrote:
aku klu sumer bnde msti gabra...
kdg2 tu...
nk bwk kete pn bley gabra, waaa...
cmne rr nk kontrol gabra ni???
klu kne naik pntas tu jgn citer rr...
bkn stakat aku je bergegar, silap2 dewan tu pun bley gempa bumi...

sbb tu rr aku susah nk dpt awek,
4 sure, bila jmpe je...
msti jd "mamat gagap" trus...
ahakz!


sme with me..hehe

admin pun cmtu gak ke?? korg neh kne attend klas hilang kan kegabraan neh.. hehe
Back to top Go down
View user profile http://dyanaazyana.blogspot.com
Guest
Guest



PostSubject: Re: CARA MENANGANI STRESS   Tue Mar 25, 2008 12:22 am

ak alleee....
admin 2 sja jew nk teman2 c ezat...
huk3.... lol!
Back to top Go down
Dozen
Active User
Active User


Number of posts: 373
Age: 24
Location: Kuala Lumpur
Age: 18
Registration date: 2008-02-27

PostSubject: Re: CARA MENANGANI STRESS   Sat Mar 29, 2008 7:01 pm

Aku bru2 ni asik stress Mad
Back to top Go down
View user profile http://www.myspace.com/dozenrox
 

CARA MENANGANI STRESS

View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

 Similar topics

-
» CARA KEMPIS PERUT
» CARA NAK HANDLE HANTU..
» Cara Menulis Isi Pola
» cara pembahagian masa study
» Cara Download Video Full Brazzer

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
~~Nine-O Club~~ ::  :: -