~~Nine-O Club~~

For Who's Born On 1990
 
::Homepage::::Homepage::  HomeHome  Gallery  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  

Share | 
 

 KETAWA MAMPU KURANGKN BERAT BADAN

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : 1, 2  Next
AuthorMessage
Guest
Guest



PostSubject: KETAWA MAMPU KURANGKN BERAT BADAN   Sat Mar 22, 2008 6:54 am

WASHINGTON: Ketawa bukan hanya berfungsi sebagai penawar kesakitan tetapi turut berkesan mengurangkan berat badan kerana ia berupaya membakar sehingga 2.2 kilogram lemak setahun, kata saintis.

Sementara ketawa bersungguh-sungguh menggunakan tenaga sama untuk berjalan lebih 0.8 kilometer.

Ia didapati satu rangsangan menyebabkan banyak otot bergerak dan turut membantu jantung berdegup lebih laju.

Dr Maciej Buchowski, dari Universiti Vanderbilt di Nashville, Tennessee,
berkata: "Peserta dalam kajian kami mengeluarkan 10 hingga 20 peratus lebih tinggi tenaga ketika sesi ketawa berbanding waktu rehat."

Katanya, ketawa kecil 15 minit sehari dapat mengurangkan berat badan lebih dua kilo setahun.

Walaupun ketawa diketahui baik untuk jantung dan sistem imunisasi, ini adalah kajian pertama menyatakan faedahnya dalam usaha mengurangkan berat badan.

Penyelidik mengukur bilangan kalori yang dihapuskan oleh 45 peserta berusia antara 18 dan 34 tahun ketika mereka menonton program televisyen berbeza, termasuk program biasa dan komedi.

Hasilnya, yang disiarkan dalam International Journal of Obesity, menunjukkan peningkatan ketara penggunaan tenaga apabila rancangan komedi ditayangkan.
Back to top Go down
aans_wer
Moderator
Moderator


Number of posts : 753
Age : 26
Location : terengganu
Age : 18
Registration date : 2008-03-08

PostSubject: Re: KETAWA MAMPU KURANGKN BERAT BADAN   Sat Mar 22, 2008 6:55 am

owh...nmpknyer pasni ak kne ktwe bbyk r....

hik3
Back to top Go down
View user profile
Guest
Guest



PostSubject: Re: KETAWA MAMPU KURANGKN BERAT BADAN   Sat Mar 22, 2008 7:16 am

hahahahaha << sgaja ktawa...
da ckup ngan gelagat dak2 lam forum ni...
mmg lawak.... hu3... lol!
Back to top Go down
ameeroz
Moderator
Moderator


Number of posts : 916
Age : 26
Location : melaka
Age : 18
Registration date : 2008-02-26

PostSubject: Re: KETAWA MAMPU KURANGKN BERAT BADAN   Sun Mar 23, 2008 12:10 am

tp xbaik taw gelak byk2 sgt...
nnt byk nangis plak....<<<kata org tua dulu2....

_________________
aku sesat...
hmm... i think so...
help me pliz...?



my new num...
.-0176652669-
sory sgt2 klu b4 dis
ada yg xd balas msj nya...
maaf d minta...
Back to top Go down
View user profile http://profiles.friendster.com/ezatameer
amanudin90
Addicted
Addicted


Number of posts : 297
Age : 26
Location : Tanah merah,kelantan
Age : 18
Registration date : 2008-03-20

PostSubject: Re: KETAWA MAMPU KURANGKN BERAT BADAN   Sun Mar 23, 2008 2:09 am

setahu aku la ek..
gurl ley ketawa 3 kali je kan?
ha ha ha...
tol kew?hak3
Back to top Go down
View user profile http://www.friendster.com/iwannaluveu
ameeroz
Moderator
Moderator


Number of posts : 916
Age : 26
Location : melaka
Age : 18
Registration date : 2008-02-26

PostSubject: Re: KETAWA MAMPU KURANGKN BERAT BADAN   Sun Mar 23, 2008 2:13 am

aik???
3kali je??
nape???
ada pantang ke???
huhu...
misteri ni...
gtaw rr aku...
sbb aku xnk biarkan HIDUP AKU DISELUBUNGI MISTERI

_________________
aku sesat...
hmm... i think so...
help me pliz...?



my new num...
.-0176652669-
sory sgt2 klu b4 dis
ada yg xd balas msj nya...
maaf d minta...
Back to top Go down
View user profile http://profiles.friendster.com/ezatameer
amanudin90
Addicted
Addicted


Number of posts : 297
Age : 26
Location : Tanah merah,kelantan
Age : 18
Registration date : 2008-03-20

PostSubject: Re: KETAWA MAMPU KURANGKN BERAT BADAN   Sun Mar 23, 2008 2:26 am

ermmm korg try bace bawah ni...harap2 menjadi iktibar buat kalian~


SUKA dan duka menjadi asam garam kehidupan. Menangis dan hiba sering dikaitkan dengan kedukaan atau penderitaan, manakala ketawa selalunya menjadi manifestasi keriangan serta kepuasan yang tidak semua insan dapat merasainya.

Islam tidak pernah melarang umatnya melahirkan rasa kegembiraan dan kepuasan hati dengan ketawa. Namun, sebagai agama syumul dengan pelbagai adab dan disiplin, syariat tetap membataskan tahap ketawa yang dibenarkan.

Menyingkap sirah Rasulullah SAW ketika hebat melancarkan misi dakwah melalui jihad perang selepas hijrah ke Madinah, Allah SWT menempelak sebahagian tentera munafik mulanya menyatakan persetujuan bersama Baginda di medan peperangan.

Bagaimanapun, mereka membatalkan janji dan persetujuan pada saat genting tentera Islam bakal bertarung dengan kekuatan tentera Musyrikin Quraisy dalam Perang Uhud.

Berikutan peristiwa itu, Allah SWT berfirman bermaksud: “Oleh itu bolehlah mereka ketawa sedikit (di dunia ini) dan mereka akan menangis banyak (di akhirat kelak), sebagai balasan bagi apa yang mereka usahakan.” – (Surah at-Taubah, ayat 82)

Jelas daripada mafhum ayat itu, Allah mengungkapkan sifat lazim kaum munafik selalunya suka mengamal ketawa berlebihan.

Islam menyediakan pilihan yang boleh diamalkan bagi mengelak kita daripada bertindak di luar batasan kemanusiaan apabila hati dan perasaan bertindak balas dengan apa yang dialami.

Rasulullah SAW bersabda bermaksud: “Dan janganlah kamu banyak ketawa kerana banyak ketawa itu mematikan hati.” (Riwayat Ahmad dan at-Tirmizi)

Sewajarnya, setiap insan mukmin segera menginsafi diri untuk tidak menjadikan ketawa sebagai perantara menzahirkan perasaan tersendiri dengan cara berlebihan kerana dibimbangi boleh membawa kepada beku atau matinya hati.

Saidina Umar al-Khattab pernah berkata, seseorang yang banyak ketawa nescaya akan kurang rasa takutnya kepada Allah. Apabila rasa takutnya berkurangan, maka akan kuranglah taatnya kepada Allah.

Ketawa yang sampai ke tahap berlebihan, maka ia lebih mengundang perkara negatif. Orang banyak ketawa lebih suka membiarkan masa berlalu tanpa diisi dengan sesuatu bermanfaat.

Banyak ketawa juga boleh melupakan manusia daripada mengingati mati dan himpunan dosa. Apabila lupa kepada mati, manusia lupa membuat persiapan menuju ke alam abadi kerana terlalu leka dengan keseronokan bersifat sementara.

Menjaga diri daripada suka atau ketawa melampaui batas mengingatkan kita supaya tidak terlalu leka dengan keseronokan dan keriangan yang dinikmati di dunia.

Kita juga diminta tidak mudah berpuas hati dan leka dengan pencapaian tersendiri dan akhirnya menjadikan ketawa sebagai teman kepada keseronokan.

Sumber : Berita Harian 23 Febuari 2007
Back to top Go down
View user profile http://www.friendster.com/iwannaluveu
amanudin90
Addicted
Addicted


Number of posts : 297
Age : 26
Location : Tanah merah,kelantan
Age : 18
Registration date : 2008-03-20

PostSubject: Re: KETAWA MAMPU KURANGKN BERAT BADAN   Sun Mar 23, 2008 2:27 am

yg tiga kali tu aku rase org tua nyer nasihat...selalu org tua punyer nasihat xjelas.haha
Back to top Go down
View user profile http://www.friendster.com/iwannaluveu
HyperPlasma
Admin
Admin


Number of posts : 938
Age : 26
Location : Alor Star
Age : 18
Registration date : 2008-02-26

PostSubject: Re: KETAWA MAMPU KURANGKN BERAT BADAN   Sun Mar 23, 2008 10:54 am

Diowg nshat tu bkn pew..xnk owg muda2 wat bnde tu..pdhal..wat pown xjd mslah..mcm pmpuan la kan.gelak byk sgt,nnti owg kte x sopan plak..ntuk menakutkan pmpuan,so kte la cmtu..so ngn autonyer diowg xakn glk byk2... What a Face

_________________
Admin


Back to top Go down
View user profile http://90born.forumotion.com
amanudin90
Addicted
Addicted


Number of posts : 297
Age : 26
Location : Tanah merah,kelantan
Age : 18
Registration date : 2008-03-20

PostSubject: Re: KETAWA MAMPU KURANGKN BERAT BADAN   Sun Mar 23, 2008 1:36 pm

tol tuh admin..
hehe
Back to top Go down
View user profile http://www.friendster.com/iwannaluveu
ameeroz
Moderator
Moderator


Number of posts : 916
Age : 26
Location : melaka
Age : 18
Registration date : 2008-02-26

PostSubject: Re: KETAWA MAMPU KURANGKN BERAT BADAN   Sun Mar 23, 2008 1:46 pm

kt dunia ni..
ada bnde kita kne wt sket je...
klu wt byk2 memudaratkn diri...

tapi ada jgk bnde yg kita kne wt byk2...
sbb klu sket nnt diri jgk yg binasa...

cthnye cm ketawa...
klu byk2 sgt,
org akan ckp xsopan la, kene rasuk la, itu la, ini la....

klu ketawa sket plak...
nnt org ckp..."eh, bdk ni xde prasaan ke??"
@pun "bdk ni sombong rr..."

jadi...pndai2 la pikiQ utk mmbawa diri...
ada tmpat prlu gelak, ada tmpat xley gelak...huhu

_________________
aku sesat...
hmm... i think so...
help me pliz...?



my new num...
.-0176652669-
sory sgt2 klu b4 dis
ada yg xd balas msj nya...
maaf d minta...
Back to top Go down
View user profile http://profiles.friendster.com/ezatameer
Dozen
Active User
Active User


Number of posts : 373
Age : 26
Location : Kuala Lumpur
Age : 18
Registration date : 2008-02-27

PostSubject: Re: KETAWA MAMPU KURANGKN BERAT BADAN   Sun Mar 23, 2008 7:24 pm

Ptut lew berat aku susah nk nek >,<
Back to top Go down
View user profile http://www.myspace.com/dozenrox
aans_wer
Moderator
Moderator


Number of posts : 753
Age : 26
Location : terengganu
Age : 18
Registration date : 2008-03-08

PostSubject: Re: KETAWA MAMPU KURANGKN BERAT BADAN   Sun Mar 23, 2008 7:38 pm

moral of da stry...ntuk dozen..

klu nk cpt naekkn brt bdn..

krgkn bkak laman forum nih...

coz asl bkak jew...xsah klu xglk...
Back to top Go down
View user profile
Emora
Active User
Active User


Number of posts : 309
Age : 26
Location : lumut
Age : 18
Registration date : 2008-03-21

PostSubject: Re: KETAWA MAMPU KURANGKN BERAT BADAN   Sun Mar 23, 2008 8:45 pm

yekew?huhu..ptt a bert mkin kureng.dh a aq nie kurus cikedin.kui2! XD Wink
Back to top Go down
View user profile http://www.myspace.com/eeraz
aans_wer
Moderator
Moderator


Number of posts : 753
Age : 26
Location : terengganu
Age : 18
Registration date : 2008-03-08

PostSubject: Re: KETAWA MAMPU KURANGKN BERAT BADAN   Sun Mar 23, 2008 8:59 pm

ermmm...

klo cam tuh..ko neyh da thp krtkal..

pasni ko dnshtkan bkak laman neyh...semaximasnyer..2x smggu

hak3
Back to top Go down
View user profile
munirah90
Addicted
Addicted


Number of posts : 209
Age : 26
Location : cheras
Age : 18
Registration date : 2008-04-18

PostSubject: Re: KETAWA MAMPU KURANGKN BERAT BADAN   Fri Apr 18, 2008 4:19 pm

oo..slame ni aku x ckup ketawe ek??
meh nk glak bnyak2
Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing Laughing
Back to top Go down
View user profile http://www.myspace.com/bongek90
azyana
Moderator
Moderator


Number of posts : 910
Age : 26
Location : Lumut
Age : 18
Registration date : 2008-02-27

PostSubject: Re: KETAWA MAMPU KURANGKN BERAT BADAN   Fri Apr 18, 2008 6:19 pm

<< hahak.. aku ketawa bce korg nyer post nih..
makin kurus la aku... lol!

_________________

' jadilah diri sendiri maka kita tahu siapa diri kita '
Back to top Go down
View user profile http://dyanaazyana.blogspot.com
aans_wer
Moderator
Moderator


Number of posts : 753
Age : 26
Location : terengganu
Age : 18
Registration date : 2008-03-08

PostSubject: Re: KETAWA MAMPU KURANGKN BERAT BADAN   Fri Apr 18, 2008 6:42 pm

ak pow sme...kte sme2 glak n kros erk azyna

ha3

_________________
Back to top Go down
View user profile
annemishi
Addicted
Addicted


Number of posts : 224
Age : 26
Location : kedah dowh~~~
Age : 18
Registration date : 2008-04-08

PostSubject: Re: KETAWA MAMPU KURANGKN BERAT BADAN   Fri Apr 18, 2008 10:55 pm

insaf~~~~
ketawa byak2 leh mati hati...
astagfirullah....
nk gelak...kna senyum sopan jerk..
cm rasullullah s.a.w...
eceeh...Smile
Back to top Go down
View user profile http://profiles.friendster.com/altoniso
munirah90
Addicted
Addicted


Number of posts : 209
Age : 26
Location : cheras
Age : 18
Registration date : 2008-04-18

PostSubject: Re: KETAWA MAMPU KURANGKN BERAT BADAN   Fri Apr 18, 2008 10:56 pm

tp klau senyum..cmne nk glak..
hurmm..
Back to top Go down
View user profile http://www.myspace.com/bongek90
aans_wer
Moderator
Moderator


Number of posts : 753
Age : 26
Location : terengganu
Age : 18
Registration date : 2008-03-08

PostSubject: Re: KETAWA MAMPU KURANGKN BERAT BADAN   Fri Apr 18, 2008 11:01 pm

kre cam smbnyikan glak dlm senyum..

kan lby sopan..

cam glak dlm hti r..

<<<<ak sendri pown tataw btl x pew yg ak ckp neyh

_________________
Back to top Go down
View user profile
annemishi
Addicted
Addicted


Number of posts : 224
Age : 26
Location : kedah dowh~~~
Age : 18
Registration date : 2008-04-08

PostSubject: Re: KETAWA MAMPU KURANGKN BERAT BADAN   Sat Apr 19, 2008 12:34 am

a'ah tol tuh..
gelak dlam sopan...
comey jaa org tgok..
eceeh..
Back to top Go down
View user profile http://profiles.friendster.com/altoniso
munirah90
Addicted
Addicted


Number of posts : 209
Age : 26
Location : cheras
Age : 18
Registration date : 2008-04-18

PostSubject: Re: KETAWA MAMPU KURANGKN BERAT BADAN   Sat Apr 19, 2008 12:37 am

korang ckp cmni..
aku tringat satu cite thailan kat tb3 dulu..
soda n ice tea..
dye glak klaka..
;p
sape tgk cte tu?
Back to top Go down
View user profile http://www.myspace.com/bongek90
annemishi
Addicted
Addicted


Number of posts : 224
Age : 26
Location : kedah dowh~~~
Age : 18
Registration date : 2008-04-08

PostSubject: Re: KETAWA MAMPU KURANGKN BERAT BADAN   Sat Apr 19, 2008 12:38 pm

eh eh...
ak tgok...
atom kan nma pompuan tuh..
hahah...klakau tol..
tp ak tgok skip2 ja laa..
skolah..
Back to top Go down
View user profile http://profiles.friendster.com/altoniso
munirah90
Addicted
Addicted


Number of posts : 209
Age : 26
Location : cheras
Age : 18
Registration date : 2008-04-18

PostSubject: Re: KETAWA MAMPU KURANGKN BERAT BADAN   Sat Apr 19, 2008 12:57 pm

aaa..kn dye ade aja gelak...ttup mulut tu..hahaha
Back to top Go down
View user profile http://www.myspace.com/bongek90
Sponsored content




PostSubject: Re: KETAWA MAMPU KURANGKN BERAT BADAN   Today at 4:11 pm

Back to top Go down
 
KETAWA MAMPU KURANGKN BERAT BADAN
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 2Go to page : 1, 2  Next
 Similar topics
-
» Mati Ketawa Cara Yahudi
» @aajawas25 VS @emban : BOLEH Berhubungan badan dgn budak TANPA NIKAH
» Kejanggalan Teori Reinkarnasi
» dalil ulama yang memperbolehkan lagu
» tantangan berat yang tidak sanggup dihadapi oleh paus benediktus XVI sehingga beliau mengundurkan diri

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
~~Nine-O Club~~ :: Kedai Kopi :: Tipz Corner-
Jump to: