~~Nine-O Club~~

For Who's Born On 1990
 
::Homepage::::Homepage::  HomeHome  Gallery  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  

Share | 
 

 JOM DISKUSI

View previous topic View next topic Go down 
Go to page : Previous  1 ... 7 ... 11, 12, 13, 14  Next
AuthorMessage
munirah90
Addicted
Addicted


Number of posts : 209
Age : 26
Location : cheras
Age : 18
Registration date : 2008-04-18

PostSubject: Re: JOM DISKUSI   Sun Apr 20, 2008 12:29 am

btl2..bg nurse tua yg grang2 tu..
Razz
Back to top Go down
View user profile http://www.myspace.com/bongek90
aans_wer
Moderator
Moderator


Number of posts : 753
Age : 26
Location : terengganu
Age : 18
Registration date : 2008-03-08

PostSubject: Re: JOM DISKUSI   Mon Apr 21, 2008 10:00 pm

huhu...m0on kt smew r...

ak dr abes spm g blaja..

asik xdpt jew..

tataw nape..

skunk ak da fed up nk blja...

biar jew la xpndi huhu<<<tp asik kne b'leter dek mak ak...sbb cpt pts asa

_________________
Back to top Go down
View user profile
azyana
Moderator
Moderator


Number of posts : 910
Age : 26
Location : Lumut
Age : 18
Registration date : 2008-02-27

PostSubject: Re: JOM DISKUSI   Wed Apr 23, 2008 10:07 am

Aksi, percakapan, berpakaian dan bersolek sebilangan pelajar seperti orang dewasa sedangkan kemampuan tidak seberapa
Lihat pada gaya, memang nampak sudah matang, tapi pemikiran pula sebaliknya, menyebabkan mudah kecundang.
Jika golongan dewasa boleh berfikir secara mendalam sebelum membuat keputusan, remaja pula terlalu mengikut emosi dan kata hati.
Kenapa remaja suka melangkaui masa untuk memasuki alam dewasa? Tidak seronokkah meniti zaman remaja tanpa perlu berserabut memikirkan pelbagai masalah?
Benarkah memasuki dunia dewasa menyebabkan kehadiran remaja lebih diterima masyarakat atau hanya khabar angin semata-mata?

Dua mahasiswa Kolej Universiti Infrastruktur Kuala Lumpur (KLIUC) berkongsi pendapat.

NURUL ANIS MOKMIN: Memang soalan ini kena pada masanya sebab saya sendiri tertanya-tanya mengapa ada rakan sebaya ingin menjadi dewasa sedangkan belum tiba waktunya.
Memang pelik sebab lagak, percakapan, berpakaian dan bersolek suka meniru gaya orang dewasa sedangkan dari segi kemampuan mungkin tiada. Saya berpendapat, golongan ini hanya menyusahkan diri sendiri kerana terpaksa hidup dalam alam khayalan.

FAZRAH FADZIL KHAN: Saya kurang pasti kenapa ada segelintir rakan sebaya lebih suka memasuki alam dewasa berbanding zaman remaja.
Mungkin bosan atau terpengaruh lantas menukar personaliti dengan tiba-tiba meskipun orang lain nampak pelik.

Adakah anda berpendapat tidak seronok bergelar remaja hingga ada mahu cepat memasuki alam dewasa?

NURUL ANIS: Siapa kata, malah saya berpendapat alam remaja sangat menyeronokkan. Meskipun ada masalah, tapi sebesar manakah masalah itu?
Tidak seperti orang dewasa, lebih banyak masalah terpaksa difikirkan seperti aspek ekonomi, tanggungjawab dan sebagainya. Jadi, mengapa mahu dewasa lebih cepat sedangkan zaman itu penuh cabaran?

Mungkin remaja sudah bosan dan mahu merasai cabaran yang dihadapi golongan dewasa?

FAZRAH: Saya tidak rasa begitu sebab walaupun remaja bosan, mereka masih mempunyai alternatif lain untuk menghiburkan diri dan masih nampak manis kalau melakukannya. Orang pun susah hendak mengata sebab tahu memang itu lumrah remaja.
Tapi kalau orang dewasa buat begitu, macam mana pula pandangan orang?

NURUL ANIS: Jika tanya orang dewasa, mereka mungkin mahu kembali semula ke zaman remaja. Sebab itu, rasa hairan ada golongan muda ini seperti tidak sabar jadi dewasa.

Pada pendapat anda, mengapa jadi begini?

FAZRAH: Dapat maklumat atau gambaran salah. Sebagai remaja, kita tidak boleh menolak naluri ingin mencuba di kalangan mereka. Jika dapat lihat sesuatu yang indah, sudah tentu fikir ia menyeronokkan walaupun bukan semua begitu.
Sebab itu mereka suka mencuba tapi tidak tahu natijahnya. Tapi pernahkah terfikir, golongan dewasa banyak cabarannya? Aspek kerja, tekanan, gaji tidak mencukupi dan sebagainya adalah masalah biasa.
Jika tidak cukup ilmu dan mampu berfikir, bolehkah menghadapi situasi itu?

Tapi ada juga yang matang berfikir?

NURUL ANIS: Memang ada, tapi berapa ramai mempunyai kebolehan seperti itu? Pada pendapat saya, meskipun mampu berfikir matang, tidak semua mampu menghadapi serangan fizikal dan emosi alam dewasa.
Bayangkan usia masih muda, ilmu pula cetek, kemahiran diri belum mantap, tapi perlu menghadapi cabaran atau tekanan berat. Mampukah?
Saya rasakan, remaja yang meniru gaya orang dewasa memang rugi kerana masanya belum tiba selain tidak mempunyai kekuatan seperti orang dewasa.

FAZRAH: Saya setuju, sebab kematangan berfikir golongan dewasa tidak sama seperti remaja. Selaras perkembangan usia, sudah tentu banyak persediaan atau pengalaman diperoleh.
Mereka memang bersedia. Tapi remaja, apa pula persediaan yang ada apatah lagi masih ditanggung ibu bapa.

Ada golongan dewasa bersifat seperti remaja. Apa komen anda?

NURUL ANIS: Itu agak melucukan sebab janggal. Mungkin mereka tidak puas menghirup udara zaman remaja.
Jika sudah di alam dewasa, bersikaplah seperti golongan itu. Kita kena berpijak di bumi nyata, bukan ikut nafsu atau kata hati.

FAZRAH: Saya tidak kisah asalkan tahu batasnya dan tidak mencemarkan maruah. Mungkin mereka bersikap seperti remaja tapi pemikiran lebih matang. Kita tidak boleh menilai melalui luaran.
Contohnya, mungkin sikap itu terbit daripada perwatakan ceria seseorang. Dia mudah bergaul dengan sesiapa tanpa batas umur tapi orang lain pula pandang serong. Salahkah jika mempunyai perwatakan seperti itu?
Yang penting, dia memang sudah dewasa dan tidak memerlukan banyak perhatian seperti golongan remaja.

Apa nasihat anda untuk rakan yang tidak sabar-sabar menjadi dewasa?

NURUL ANIS: Mengapa perlu bazirkan masa menikmati zaman yang bukan waktunya. Lalui zaman remaja dengan penuh keseronokan. Waktu ini tidak akan berulang.
Waktu untuk menjadi dewasa akan tiba jua. Siapkan diri dengan ilmu dan pengalaman dulu sebagai persediaan.
Ia lebih baik daripada ingin menjadi dewasa terlalu cepat tanpa apa- apa sokongan.

FAZRAH: Saya harap rakan sebaya dapat melupakan sebentar fantasi indah alam dewasa. Bukan semua yang didengar atau lihat menyeronokkan.
Jika tidak puas menikmatinya, takut apabila dewasa, teringin semula kembali ke zaman remaja. Ketika itu sudah terlewat.

APE PNDAPAT KORANG??

_________________

' jadilah diri sendiri maka kita tahu siapa diri kita '
Back to top Go down
View user profile http://dyanaazyana.blogspot.com
ameeroz
Moderator
Moderator


Number of posts : 916
Age : 26
Location : melaka
Age : 18
Registration date : 2008-02-26

PostSubject: Re: JOM DISKUSI   Wed Apr 23, 2008 10:38 am

pndapat eden la....
erm....
sekarang ni bkn sebab REMAJA XSABAR2 nk masuk alam dewasa...
tetapi dsebabkn oleh gelombang arus sekeliling yg amat cepat...

lg pn, bkn tidak semua remaja itu sndiri ingin melangkaui zaman remajanya dgn cepat,
tp kdg2 ibu bapa mereka yg mndidik mereka dgn cara begitu...
ada ibu bapa mndidik anak2 mereka brfikiran sperti seorg yg dewasa (matang fikirannya) agar anak2 mereka dipandang tinggi oleh masyarakat...

lg pn dh memang kebiasaan kita,
cth....
masa kita skola dulu, xsabar2 nk cuti...siap hafal cuti lg drp hafal formula fizik tu...
tp bila dh abes SPM, mula nk skola balik la, nk mnghafal nota2 yg ckgu bg dulu rr...

cm org slalu ckp la...
masa kita nk, die xde....
masa kita xnk, die ada....

p/s-ni pndapat eden...ekau org nye plak??

_________________
aku sesat...
hmm... i think so...
help me pliz...?



my new num...
.-0176652669-
sory sgt2 klu b4 dis
ada yg xd balas msj nya...
maaf d minta...
Back to top Go down
View user profile http://profiles.friendster.com/ezatameer
ciK idA
Moderator
Moderator


Number of posts : 261
Age : 26
Location : tEpeN bEsh~
Age : 18
Registration date : 2008-02-28

PostSubject: Re: JOM DISKUSI   Wed Apr 23, 2008 10:57 am

ak sokong ko ezat...
tpi ak rse kn kalo parent ajor kte b'fikiran matang pown x de r smpai cam nk tros jdi dewasa...
lg pown jdi org dewasa lg byk pancaroba die...
ak rse remaja byk jdi cam 2 sbb byk tgok cer2 dlm tb...
diorg pk ble dh dewasa sume best...
ak rse diorg byk pk pasal cinta jek...
remaja skrg cpt t'pengaruh...{ak rse ak pown sme jek}
jdi kte kne pandai2 r jge diri n pilih kwn...
jgn men kwn jek...
oleh itu,ak slaloo doakn agr ak n kwn2 ku dijauhkn dr sifat2 mazmumah...
dan kalo bley d'prbykkn sifat2 mahmudah dlm diri...
smoga kte x ckp t'pengaruh dgn duniawi smpai mlupakn dunia yg alhirat yg kekal tuk slama-lamanya...
sama2 r kte b'doa...

waa~
panjg tol...
ak ke yg tulih nih...
cam x caye jek...
hak3...
Back to top Go down
View user profile http://profiles.friendster.com/akuida
Guest
Guest



PostSubject: Re: JOM DISKUSI   Wed Apr 23, 2008 3:44 pm

AKU SENANG JEW....
PAPE HAL....
JAGA MARUAH....
<<< DAK NI XTAW PAPE....
Back to top Go down
aans_wer
Moderator
Moderator


Number of posts : 753
Age : 26
Location : terengganu
Age : 18
Registration date : 2008-03-08

PostSubject: Re: JOM DISKUSI   Wed Apr 23, 2008 10:40 pm

ak mls nk bc coz pjg sgt..

so ak stju jew la..

hahak

_________________
Back to top Go down
View user profile
Dozen
Active User
Active User


Number of posts : 373
Age : 26
Location : Kuala Lumpur
Age : 18
Registration date : 2008-02-27

PostSubject: Re: JOM DISKUSI   Wed Apr 23, 2008 11:21 pm

aans_wer wrote:
ak mls nk bc coz pjg sgt..

so ak stju jew la..

hahak

Wakaka tk blah sma lew kta Laughing
Back to top Go down
View user profile http://www.myspace.com/dozenrox
aans_wer
Moderator
Moderator


Number of posts : 753
Age : 26
Location : terengganu
Age : 18
Registration date : 2008-03-08

PostSubject: Re: JOM DISKUSI   Wed Apr 23, 2008 11:25 pm

hu2...ad chem la tuh..

hahak

_________________
Back to top Go down
View user profile
Dozen
Active User
Active User


Number of posts : 373
Age : 26
Location : Kuala Lumpur
Age : 18
Registration date : 2008-02-27

PostSubject: Re: JOM DISKUSI   Wed Apr 23, 2008 11:39 pm

aans_wer wrote:
hu2...ad chem la tuh..

hahak

Ada jodoh lew Razz
Back to top Go down
View user profile http://www.myspace.com/dozenrox
aans_wer
Moderator
Moderator


Number of posts : 753
Age : 26
Location : terengganu
Age : 18
Registration date : 2008-03-08

PostSubject: Re: JOM DISKUSI   Wed Apr 23, 2008 11:42 pm

mayb kowt...wakaka

_________________
Back to top Go down
View user profile
Sunquick
New User
New User


Number of posts : 40
Location : Sri Hartamas
Age : 18
Registration date : 2008-02-29

PostSubject: Re: JOM DISKUSI   Wed Apr 23, 2008 11:47 pm

affraid
Back to top Go down
View user profile http://www.myspace.com/starpark
aans_wer
Moderator
Moderator


Number of posts : 753
Age : 26
Location : terengganu
Age : 18
Registration date : 2008-03-08

PostSubject: Re: JOM DISKUSI   Wed Apr 23, 2008 11:50 pm

hihik...

xyah r wat mke cam tuh...

wlpon post2 ktrg agk m'jijikkn

ahaks

_________________
Back to top Go down
View user profile
Dozen
Active User
Active User


Number of posts : 373
Age : 26
Location : Kuala Lumpur
Age : 18
Registration date : 2008-02-27

PostSubject: Re: JOM DISKUSI   Wed Apr 23, 2008 11:52 pm

Wahaha mna ada jijik ni lew nmnya ikhlas atas nma cinta Razz
Back to top Go down
View user profile http://www.myspace.com/dozenrox
Sunquick
New User
New User


Number of posts : 40
Location : Sri Hartamas
Age : 18
Registration date : 2008-02-29

PostSubject: Re: JOM DISKUSI   Wed Apr 23, 2008 11:53 pm

Shocked
Back to top Go down
View user profile http://www.myspace.com/starpark
aans_wer
Moderator
Moderator


Number of posts : 753
Age : 26
Location : terengganu
Age : 18
Registration date : 2008-03-08

PostSubject: Re: JOM DISKUSI   Wed Apr 23, 2008 11:55 pm

ahaks~

_________________
Back to top Go down
View user profile
Guest
Guest



PostSubject: Re: JOM DISKUSI   Thu Apr 24, 2008 12:13 am

Dozen wrote:
aans_wer wrote:
ak mls nk bc coz pjg sgt..

so ak stju jew la..

hahak

Wakaka tk blah sma lew kta Laughing

erk!! dozen....
aku wase....
ko la sla 1 yg wat krgan b'jela 2...
lbi2 lg klu bab syarahan... hu3...
xcya g tgok... lol!
Back to top Go down
Dozen
Active User
Active User


Number of posts : 373
Age : 26
Location : Kuala Lumpur
Age : 18
Registration date : 2008-02-27

PostSubject: Re: JOM DISKUSI   Thu Apr 24, 2008 12:20 am

Wakaka aku taw tp aku dh terbiasa plak. Mmg aku ske luahkn aku pnya perasaan tros dgan pnjg klu tulis ni. Blom ko tgk cara aku bpolitik Razz
Back to top Go down
View user profile http://www.myspace.com/dozenrox
azyana
Moderator
Moderator


Number of posts : 910
Age : 26
Location : Lumut
Age : 18
Registration date : 2008-02-27

PostSubject: Re: JOM DISKUSI   Thu Apr 24, 2008 8:10 am

Dozen wrote:
Wakaka aku taw tp aku dh terbiasa plak. Mmg aku ske luahkn aku pnya perasaan tros dgan pnjg klu tulis ni. Blom ko tgk cara aku bpolitik Razz

dh ko tulis pn pjg.. klu ko bersyarah kang sure 3 ari 2 mlm pn x hbs.. hahak

_________________

' jadilah diri sendiri maka kita tahu siapa diri kita '
Back to top Go down
View user profile http://dyanaazyana.blogspot.com
Guest
Guest



PostSubject: Re: JOM DISKUSI   Thu Apr 24, 2008 9:24 am

tol2!!....
aku sukung...
Back to top Go down
Dozen
Active User
Active User


Number of posts : 373
Age : 26
Location : Kuala Lumpur
Age : 18
Registration date : 2008-02-27

PostSubject: Re: JOM DISKUSI   Thu Apr 24, 2008 6:08 pm

Wakaka yew lew lpas ni aku suh Aans ringkaskn ayat aku. Dye pkar skit meringkaskn ayat Razz
Back to top Go down
View user profile http://www.myspace.com/dozenrox
aans_wer
Moderator
Moderator


Number of posts : 753
Age : 26
Location : terengganu
Age : 18
Registration date : 2008-03-08

PostSubject: Re: JOM DISKUSI   Fri Apr 25, 2008 10:00 am

taw xpe...

pasni ak simplify ayt ko

_________________
Back to top Go down
View user profile
azyana
Moderator
Moderator


Number of posts : 910
Age : 26
Location : Lumut
Age : 18
Registration date : 2008-02-27

PostSubject: Re: JOM DISKUSI   Mon Apr 28, 2008 1:08 pm

Siswa malas membaca

Ceteknya ilmu berkaitan isu berat di kalangan mahasiswa bukanlah perkara baru. Natijahnya, bukan saja mahasiswa hari ini dilabelkan mempunyai tahap pengetahuan rendah, malah semakin menyukarkan mereka memperoleh peluang pekerjaan kerana gagal sewaktu sesi temuduga meskipun mempunyai kemahiran atau pencapaian baik.

Mengulas senario ini, Naib Canselor Universiti Malaysia Pahang, Profesor Datuk Dr Mohamed Said Mat Lela, berkata sikap mahasiswa yang kurang berminat membaca menyumbang kepada masalah ini.

Kebanyakannya malas menggunakan minda untuk berfi kir atau mengingati fakta, sekali gus bakal menimbulkan masalah apabila mencari pekerjaan atau menjawab soalan peperiksaan.

Sebagai mahasiswa, mereka perlu belajar mempertingkatkan lagi tahap pemikiran dan status diri melalui bahan bacaan bermutu, bukannya membaca bahan berbentuk ringan atau sekadar hiburan semata-mata.

Bahan bacaan ilmiah memanglah temanya berat dan tidak digemari. Namun, mahasiswa perlu membiasakan diri kerana mereka bukan lagi di peringkat rendah, tapi semakin tinggi. Jika tidak dimulakan awal, bagaimana pembentukan minda mereka pada masa depan?

Tak kenal nama menteri bukan aneh apabila mahasiswa yang dikatakan bijak, gagal menjawab soalan mudah mengenai isu semasa. Semuanya bertitik tolak daripada sikap mereka yang hanya gemar membaca bahan bacaan ringan atau hiburan hingga memberi kesan pada tahap pemikiran dan pengetahuan.

Timbul juga rungutan dan kehairanan di kalangan majikan apabila calon gagal menjawab soalan berkaitan isu semasa sewaktu ditemuduga walaupun mempunyai kelayakan cemerlang.

Bukankah situasi itu seolah-olah menggambarkan mahasiswa malas atau tidak gemar membaca? Sebagai individu terpelajar, semestinya mereka bersedia dari segi intelektual, fi zikal dan emosi. Jangan sampai masyarakat mempersoalkan kemampuan dan memandang rendah tahap keupayaan mahasiswa tempatan.

Kita tidak boleh menghalang kehendak jiwa mereka yang mudah tertarik dengan sesuatu yang indah, baru ataupun boleh bergosip hangat dengan rakan sebaya. Itu naluri normal.

Masalahnya, jika dilakukan secara berterusan, ia bukan saja melalaikan atau membuang masa tapi bakal mewujudkan jurang minat. Maksudnya, jika diberi dua pilihan, mereka lebih memilih buku atau majalah ringan berbanding ilmiah kerana lebih menyeronokkan dan tidak perlu penat berfikir.

Kesimpulannya, kita tidak boleh menyalahkan mahasiswa sepenuhnya, situasi pasaran bahan bacaan hari ini cukup meluas, mereka boleh pilih apa saja. Bagaimanapun, untuk mendidik masyarakat boleh memulakannya seperti membaca banyak bahan ilmiah.

study

_________________

' jadilah diri sendiri maka kita tahu siapa diri kita '
Back to top Go down
View user profile http://dyanaazyana.blogspot.com
annemishi
Addicted
Addicted


Number of posts : 224
Age : 26
Location : kedah dowh~~~
Age : 18
Registration date : 2008-04-08

PostSubject: Re: JOM DISKUSI   Mon Apr 28, 2008 8:22 pm

lg malas nk bca..
wakaka..
klo version komik bley tahan...
Back to top Go down
View user profile http://profiles.friendster.com/altoniso
Dozen
Active User
Active User


Number of posts : 373
Age : 26
Location : Kuala Lumpur
Age : 18
Registration date : 2008-02-27

PostSubject: Re: JOM DISKUSI   Mon Apr 28, 2008 11:17 pm

Wakaka dgr apew Azyana ckap tu. Kwank kna baca aku pnya post tu wlaupown pnjang sbab aku dh lew jrang post pastu post aku pnoh dgn unsur lawak, nasihat dn fakta yg menarik. So rugi sapew yg tak baca Razz
Back to top Go down
View user profile http://www.myspace.com/dozenrox
Sponsored content




PostSubject: Re: JOM DISKUSI   Today at 8:22 am

Back to top Go down
 
JOM DISKUSI
View previous topic View next topic Back to top 
Page 12 of 14Go to page : Previous  1 ... 7 ... 11, 12, 13, 14  Next
 Similar topics
-
» Diskusi 4 orang saksi Zina
» DISKUSI DENGAN "HINDU" & "BUDHA"
» Orang Pinggiran VS Otak Trailer : Diskusi Ketuhanan
» SURGA bagi muslimah
» Kisah Kang_Asepr myQuran menolak Buddha

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
~~Nine-O Club~~ :: Kedai Kopi :: Sembang-Sembang-
Jump to: