~~Nine-O Club~~

For Who's Born On 1990
 
::Homepage::::Homepage::  HomeHome  Gallery  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  

Share | 
 

 Dosa Kuku Panjang

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
azyana
Moderator
Moderator


Number of posts : 910
Age : 26
Location : Lumut
Age : 18
Registration date : 2008-02-27

PostSubject: Dosa Kuku Panjang   Sat Apr 05, 2008 10:52 pm

Dikatakan bahawa menyimpan sebatang jari kuku yang panjang, dosanya sama seperti memelihara sekandang babi oppss khinzir lembut sikit , jika kesemua jejari kita menyimpan kuku yang panjang.... bayangkanlah dosa yang telah kita tanggung untuk kesemua babi-babi tersebut.... potonglah kuku anda.

The Truth

Jangan ada niat simpan kuku panjang , walaupun hanya 1 mm atau pun hanya jari kelingking. Bagi orang Islam adalah tidak sesuai berkuku panjang atas apa alasan sekalipun kerana ia tidak membayangkan kesucian dan ia jugabukan budaya kita apatah lagi menggunakan tangan untuk beristinjak.

Orang Melayu yang berkuku panjang biasanya mempunyai anak yang bodohatau pun degil dan suka melepak sebab diberi makan bahan kotor yang berada di kuku jari emaknya semasa menyediakan makanan seperti memerahsantan kelapa, buat cokodok pisang, uli tepong, dll. Apa ilmu pun yang di ajar pun tak akan boleh diterima masuk ke dalam kepala
Percayalah.

Pasal tabiat berkuku panjang inilah yang membuatkan orang Melayu mundur dan tidak berjaya. Syarikat Melayu yang bangkrap dan rugi teruk adalah kerana mempunyai pekerja dan pemilik yang berkuku panjang.

Untuk yang bujang beringatlah. Kalau hendak cari pasangan dan mahu anak yang pandai dan mendengar kata pilihlah wanita atau lelaki yang sentiasa berkuku pendek. Insya-Allah.

Additional info

Kuku panjang mempunyai sejenis kuman seperti yang terdapat dalam najis manusia, iaitu E-Coli. Kuman tersebut tidak akan hilang walaupun kita mencuci tangan dengan sabun. Oleh itu, sentiasalah berkuku pendek untuk kesihatan dan kebersihan diri sendiri

Nasihat Nabi Muhammad Saw. kepada Saidina Ali rhu. sesudah bernikah dengan Siti Fatimah iaitu anakanda kesayangan , Nabi Muhammad Saw. berpesan kepada Saidina Ali iaitu kalau memakai cincin pakailah di jari

1] jari manis
2] jari kelingking (anak jari)

dan jangan memakai pada jari
1] jari tengah
2] jari telunjuk

Nabi Muhammad saw. melarang kerana memakai cincin pada jari telunjuk dan jari tengah adalah meniru cara berhias kaum yang dilaknat oleh Allah iaitu kaum yang derhaka di zaman Nabi Lut a.s.

Perhatian : Cara memakai cincin adalah termasuk lelaki atau pun perempuan.

p/s: saudara dan saudari, sila nasihatkan kawan-kawan dan jugasaudara-mara ataupun anak-anak tentang kaedah yang betul untuk berhias di dalam syariat Islam, kalau tidak sia-sia saja kita mendapat laknat dari Allah Swt. Nabi saw. memakai cincin dan kalau kita memakai cincin dengan niat mengikut sunnah Nabi saw. senang je kita dapat kita pahala.

_________________

' jadilah diri sendiri maka kita tahu siapa diri kita '
Back to top Go down
View user profile http://dyanaazyana.blogspot.com
tuyuk
Motivated
Motivated


Number of posts : 180
Age : 26
Location : Kelantan
Age : 18
Registration date : 2008-03-01

PostSubject: Re: Dosa Kuku Panjang   Sun Apr 06, 2008 10:46 pm

smpna spm aku dlu,
mak aku beli la cincin yg dah lame aku bkenan.
nseb la..
aku pki jari manis..
hahaha..
Back to top Go down
View user profile http://www.friendster.com/suecuk
annemishi
Addicted
Addicted


Number of posts : 224
Age : 26
Location : kedah dowh~~~
Age : 18
Registration date : 2008-04-08

PostSubject: Re: Dosa Kuku Panjang   Tue Apr 08, 2008 6:32 pm

a'ah tol tuh.. Exclamation
igt laa tman2 sekalian..
ecee...
p/s: tggu cincin tunang jerk..Razz
Back to top Go down
View user profile http://profiles.friendster.com/altoniso
Guest
Guest



PostSubject: Re: Dosa Kuku Panjang   Tue Apr 08, 2008 6:33 pm

erk?? cincin tunang??
wheee.... aku tgu cincin kawin!!...
lg syok!!!.....
Back to top Go down
ameeroz
Moderator
Moderator


Number of posts : 916
Age : 26
Location : melaka
Age : 18
Registration date : 2008-02-26

PostSubject: Re: Dosa Kuku Panjang   Tue Apr 08, 2008 7:00 pm

tunggu la cincin ape2 pn...
asalkan pakai kt jari manis n jari kelingking je taw...
n lg 1...
jgn pakai kt tgn kiri...
malang nasib cincin tu...
ahakz!!...

_________________
aku sesat...
hmm... i think so...
help me pliz...?



my new num...
.-0176652669-
sory sgt2 klu b4 dis
ada yg xd balas msj nya...
maaf d minta...
Back to top Go down
View user profile http://profiles.friendster.com/ezatameer
Guest
Guest



PostSubject: Re: Dosa Kuku Panjang   Tue Apr 08, 2008 7:02 pm

laaa.... taw laaa....
pergh!!.....
Back to top Go down
azyana
Moderator
Moderator


Number of posts : 910
Age : 26
Location : Lumut
Age : 18
Registration date : 2008-02-27

PostSubject: Re: Dosa Kuku Panjang   Tue Apr 08, 2008 7:53 pm

setakat nih aku try pkai cncin kt jari telunjuk, x satu pn muat! dasar jari beso.. haha..
so, pakai la kt jari manis.. hehe

_________________

' jadilah diri sendiri maka kita tahu siapa diri kita '
Back to top Go down
View user profile http://dyanaazyana.blogspot.com
annemishi
Addicted
Addicted


Number of posts : 224
Age : 26
Location : kedah dowh~~~
Age : 18
Registration date : 2008-04-08

PostSubject: Re: Dosa Kuku Panjang   Tue Apr 08, 2008 10:06 pm

cincin belah rotan pon jadila...
ekeke.... Smile
Back to top Go down
View user profile http://profiles.friendster.com/altoniso
munirah90
Addicted
Addicted


Number of posts : 209
Age : 26
Location : cheras
Age : 18
Registration date : 2008-04-18

PostSubject: Re: Dosa Kuku Panjang   Fri Apr 18, 2008 8:07 pm

aku..mmg x pkai cincin..
haha..
klau pkai pn kjap cabut..kjap pkai blk..
Razz
Back to top Go down
View user profile http://www.myspace.com/bongek90
aans_wer
Moderator
Moderator


Number of posts : 753
Age : 26
Location : terengganu
Age : 18
Registration date : 2008-03-08

PostSubject: Re: Dosa Kuku Panjang   Fri Apr 18, 2008 8:10 pm

ak lak mmg rimas pkai xsesori neyh..

ak juz ske pkai watch jew..

kenkdg sp kne pkse dek mak ak srh pkai gelng cincin seme tuh

coz mbzr lak mak ak bli ak xpkai..

hahak

_________________
Back to top Go down
View user profile
munirah90
Addicted
Addicted


Number of posts : 209
Age : 26
Location : cheras
Age : 18
Registration date : 2008-04-18

PostSubject: Re: Dosa Kuku Panjang   Fri Apr 18, 2008 8:14 pm

aku watch pn x pkai..simpan lam poket..
haha..
th..
tgn jd gatal lak..

tp.kes kuku pnjang ni..rmai la..sdare2 aku pn ade..
Back to top Go down
View user profile http://www.myspace.com/bongek90
azyana
Moderator
Moderator


Number of posts : 910
Age : 26
Location : Lumut
Age : 18
Registration date : 2008-02-27

PostSubject: Re: Dosa Kuku Panjang   Fri Apr 18, 2008 8:15 pm

yg jadi masalahnyer skang, cmne nk tgur diorg tu?? huhu

_________________

' jadilah diri sendiri maka kita tahu siapa diri kita '
Back to top Go down
View user profile http://dyanaazyana.blogspot.com
munirah90
Addicted
Addicted


Number of posts : 209
Age : 26
Location : cheras
Age : 18
Registration date : 2008-04-18

PostSubject: Re: Dosa Kuku Panjang   Fri Apr 18, 2008 8:16 pm

2 la..
kwn2 aku ade sstengah tu sensitif..
nnt mrajuk la plak..
haizzz..
Back to top Go down
View user profile http://www.myspace.com/bongek90
aans_wer
Moderator
Moderator


Number of posts : 753
Age : 26
Location : terengganu
Age : 18
Registration date : 2008-03-08

PostSubject: Re: Dosa Kuku Panjang   Fri Apr 18, 2008 8:20 pm

ak mmg gli ngn org kku pnjg neyh..

plk lak ak klo ad org ckp kuku pnjg tuh style..

_________________
Back to top Go down
View user profile
munirah90
Addicted
Addicted


Number of posts : 209
Age : 26
Location : cheras
Age : 18
Registration date : 2008-04-18

PostSubject: Re: Dosa Kuku Panjang   Fri Apr 18, 2008 8:24 pm

kui3..

nseb bek kuku aku xpnah nk pnjang..

xsempat dye nk tgk dunia..aku da ptong..

tabiat aku x leh tgk kuku pnjang..

n pntang gle tgk pmotong kuku..

msti nk potong..

skang adk aku yg tadika 2 da mengikut jejak langkah aku..

kuang3
Back to top Go down
View user profile http://www.myspace.com/bongek90
annemishi
Addicted
Addicted


Number of posts : 224
Age : 26
Location : kedah dowh~~~
Age : 18
Registration date : 2008-04-08

PostSubject: Re: Dosa Kuku Panjang   Sat Apr 19, 2008 7:00 pm

huishh...
kuku pendek itu kemas..
cantik..sunnah...
eceeh...pa yg lawa sgt kuku pnjg nih??
ak tgok x best pon..
Back to top Go down
View user profile http://profiles.friendster.com/altoniso
munirah90
Addicted
Addicted


Number of posts : 209
Age : 26
Location : cheras
Age : 18
Registration date : 2008-04-18

PostSubject: Re: Dosa Kuku Panjang   Sat Apr 19, 2008 10:20 pm

t'ikut2 org barat la kot..
hurmm..
Back to top Go down
View user profile http://www.myspace.com/bongek90
waniey90
New User
New User


Number of posts : 37
Age : 25
Location : pahang
Age : 18
Registration date : 2008-04-11

PostSubject: Re: Dosa Kuku Panjang   Mon Apr 21, 2008 11:16 am

teringat kat kawan aku y berkuku panjang kat skolah..

cikgu siap bawak pengetip kuku lagi masok klas aku...

y aku pelik tu prefect cm xjlnkn tugas je (same je dorg..)

agak2 aku da 5cm dah kot panjang nye.. bkn satu je.. 4 jari lak tu...

xphm aku...

y best nye cikgu aku tuh soh potong depan2 dy lak tu....

hahaha.. puas atiku melihat keadaannye...

tapi pastu dy wat lagi...

n keadaan y sama berulang.. n berulang lagii....



NO FEAR!! (^_^)
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Dosa Kuku Panjang   Today at 11:15 am

Back to top Go down
 
Dosa Kuku Panjang
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» Bagaimana cara menghapus dosa muslim SETELAH naik haji ???
» Sanggupkah POTONGAN batu hajar aswad menghapus dosa muslim ???
» SYAFAAT = PENGAMPUNAN DOSA...????
» Dua kisah penghapusan dosa, manakah yang akan kau percayai ???
» Sakramen Pengampunan Dosa

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
~~Nine-O Club~~ :: Kedai Kopi :: Islamik Corner-
Jump to: