~~Nine-O Club~~

For Who's Born On 1990
 
::Homepage::::Homepage::  HomeHome  Gallery  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  

Share | 
 

 PETUA2 MEMASAK

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
Guest
Guest



PostSubject: PETUA2 MEMASAK   Mon Apr 07, 2008 5:04 pm

WAHAHAHA.....
DA UMO2 MCM NI...
KNA PNDAI M'MASAK WEI...
XKRA POMPUAN KE LAKI....
WHEEE....


Last edited by abracadabra on Mon Apr 07, 2008 5:07 pm; edited 3 times in total
Back to top Go down
Guest
Guest



PostSubject: Re: PETUA2 MEMASAK   Mon Apr 07, 2008 5:05 pm

Mengatasi Gatal Keladi

Supaya sayur keladi tidak terasa gatal, ketika memasaknya anda hanya perlu memasukkan tiga atau empat keping hirisan pinang ke daalam masakan. Dan untuk menghilangkan rasa gatal pada tangan pula, lumurkan tangan anda dengan minyak masak. Insya-Allah, gatal akan beransur kurang.
Back to top Go down
Guest
Guest



PostSubject: Re: PETUA2 MEMASAK   Mon Apr 07, 2008 5:08 pm

Ikan Tidak Hanyir

Asam Jawa dapat menghilangkan hanyir ikan pari dan ikan duri. Mula-mula ambil asam jawa dan air, diramas didalam satu bekas. Kemudian masukkan ikan pari atau ikan duri selama setengah jam. Selepas setengah jam, kikis hanyir pada badan ikan tadi hingga habis. Kemudian barulah dipotong ikan tadi dan diramas dengan asam jawa bersama garam kasar berkali-kali. Kosek hingga bersih dan putih serta hilang hanyirnya. Selamat mencuba. Insya-Allah, hanyir akan hilang.
Back to top Go down
Guest
Guest



PostSubject: Re: PETUA2 MEMASAK   Mon Apr 07, 2008 5:08 pm

Elak ikan melekat ketika digoreng

Seringkah anda menghadapi masalah ketika mengoreng ikan? Anda hanya perlu memasukkan beberapa keping asam keping bersama ikan yang sedang digoreng. Selamat mencuba.
Back to top Go down
Guest
Guest



PostSubject: Re: PETUA2 MEMASAK   Mon Apr 07, 2008 5:09 pm

Karipap lebih rangup

Ramai suri rumah merungut apabila kulit karipap yang mereka buat liat dan keras. Cara mengatasi masalah ini mudah iaitu sebelum mengadun marjerinbersama tepung gandum, panaskan marjerin yang telah disukat bersama 1/2 cawan minyak masak. Biarkan mendidih. Tuangkan minyak tadi kedalam adunan tepung, kemudian ulilah seperti biasa. Dengan ini karipap anda akan rangup dan enak.
Back to top Go down
Guest
Guest



PostSubject: Re: PETUA2 MEMASAK   Mon Apr 07, 2008 5:09 pm

Melembutkan daging

Caranya ialah rebuskan daging yang telah siap dicuci dengan satu camca serbuk soda bikarbonat. Setelah daging lembut bolehlah dicuci dengan air bersih sebelum digunakan untuk memasak sup atau rendang. Juga boleh direbus bersama daun nangka jika tiada serbuk soda.
Back to top Go down
Guest
Guest



PostSubject: Re: PETUA2 MEMASAK   Mon Apr 07, 2008 5:10 pm

Memudahkan mengopek kerang

Memakan makanan memanglah suatu yang melazatkan tetapi untuk mengatasi cara pemakanannya adalah suatu yang membosankan dan menyusahkan terutamanya kerang. Suri rumah tentu mengeluh apabila isi rumah ingin memakan atau meratah makanan ini. Di sini ada petua untuk memudahkan mengopek kerang. Caranya ialah apabila anda merebus kerang, campurkan sesudu minyak masak kedalam air rebusan. mudah-mudahan kerang itu akan terbuka sedikit dan memudahkan anda mengopeknya.
Back to top Go down
Guest
Guest



PostSubject: Re: PETUA2 MEMASAK   Mon Apr 07, 2008 5:12 pm

Mempercepatkan pembekuan agar-agar

Puding sejuk dan agar-agar kadang-kadang lambat membeku jika terlebih airnya. Untuk mempercepatkan pembekuan, loyangperlu disejukkan didalam peti sejuk tingkat teratas. Apabila cukup sejuk, isikan agar-agar didalamnya. Pasti hasilnya amat memuaskan.
Back to top Go down
Guest
Guest



PostSubject: Re: PETUA2 MEMASAK   Mon Apr 07, 2008 5:12 pm

Menghilangkan bau nasi hangit

Untuk menghilangkan bau nasi hangit, caranya ialah ambil beberapa helai daun limau purut, carik-carikkan dan masukkan di dalam nasi hangit - tutup semula tudung periuk. Pasti nasi berbau harum.
Back to top Go down
Guest
Guest



PostSubject: Re: PETUA2 MEMASAK   Mon Apr 07, 2008 5:13 pm

Kacang hijau cepat empuk

Apabila kita merebus kacang hijau, masukkan sedikit minyak ke dalam periuk dan letakkan atas api. Banyakny aminyak masak terletak pada banyaknya kacang hijau yang di rebus. Kalau sekilo kacang, masukkan setengah camca minyak. Insyaallah akan cepatlah empuk, lepas tu bolehlah masukkan santan dan gula seandainya membuat bubur kacang.
Back to top Go down
annemishi
Addicted
Addicted


Number of posts : 224
Age : 26
Location : kedah dowh~~~
Age : 18
Registration date : 2008-04-08

PostSubject: Re: PETUA2 MEMASAK   Wed Apr 09, 2008 12:34 am

huih..
ko nih mst terer masak....
wakaka...

resepi x mo bg? Question
Back to top Go down
View user profile http://profiles.friendster.com/altoniso
stereokumonomu
Super Stylo
Super Stylo


Number of posts : 807
Age : 26
Location : bangsar, KL
Age : 18
Registration date : 2008-02-29

PostSubject: Re: PETUA2 MEMASAK   Mon Apr 14, 2008 1:45 pm

ni amik kt tenet jer..
huhu

pija,
realiti camne lak???
hahahha
Back to top Go down
View user profile
azyana
Moderator
Moderator


Number of posts : 910
Age : 26
Location : Lumut
Age : 18
Registration date : 2008-02-27

PostSubject: Re: PETUA2 MEMASAK   Mon Apr 14, 2008 4:39 pm

ko try ar stereo.. buat amali sndri.. hehe

_________________

' jadilah diri sendiri maka kita tahu siapa diri kita '
Back to top Go down
View user profile http://dyanaazyana.blogspot.com
waniey90
New User
New User


Number of posts : 37
Age : 25
Location : pahang
Age : 18
Registration date : 2008-04-11

PostSubject: Re: PETUA2 MEMASAK   Fri Apr 18, 2008 10:15 pm

nak bagi ayam goreng jadik sedap...

letal sebuk kunyit, garam n bwg puteh..

bawang putes xyah byk sgt..

kalu gne kunyet idop lagi sodap!!!
Back to top Go down
View user profile
munirah90
Addicted
Addicted


Number of posts : 209
Age : 26
Location : cheras
Age : 18
Registration date : 2008-04-18

PostSubject: Re: PETUA2 MEMASAK   Fri Apr 18, 2008 11:04 pm

owh..ltk knyit ek? aku x ltak pn..
jz bwg putih n halia tu..blend kasi hancus lebus..
then lumur kt ayam..
garam jgn lupe la..
then perap jp..
pastu goreng..

kalau yg pkai kunyit..
aku ltak kunyit ngn garam je Razz
blm try g ngn bwg putih..
ok aa?
Back to top Go down
View user profile http://www.myspace.com/bongek90
waniey90
New User
New User


Number of posts : 37
Age : 25
Location : pahang
Age : 18
Registration date : 2008-04-11

PostSubject: Re: PETUA2 MEMASAK   Tue Apr 22, 2008 12:10 pm

kunyet nak kasi warna dy cun sket... huhu..

resepi y ko wat tuh cm mak ak slalu wat..

tapi kunyet n bawang puteh pon da sepat.. garam jua..
Back to top Go down
View user profile
Guest
Guest



PostSubject: Re: PETUA2 MEMASAK   Wed Apr 23, 2008 4:11 pm

stereokumonomu wrote:
ni amik kt tenet jer..
huhu

pija,
realiti camne lak???
hahahha

waaa........
aku pndai msak haaa....
smpai sume hangit2...
terer 2.... jrg2 org ble wat....
Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes Rolling Eyes
Back to top Go down
azyana
Moderator
Moderator


Number of posts : 910
Age : 26
Location : Lumut
Age : 18
Registration date : 2008-02-27

PostSubject: Re: PETUA2 MEMASAK   Wed Apr 23, 2008 8:00 pm

btol2... aku pn same cm ko fiza.. haha..

< kantoi kan diri

_________________

' jadilah diri sendiri maka kita tahu siapa diri kita '
Back to top Go down
View user profile http://dyanaazyana.blogspot.com
Sponsored content




PostSubject: Re: PETUA2 MEMASAK   Today at 1:35 am

Back to top Go down
 
PETUA2 MEMASAK
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
~~Nine-O Club~~ :: Kedai Kopi :: Tipz Corner-
Jump to: