~~Nine-O Club~~

For Who's Born On 1990
 
::Homepage::::Homepage::  HomeHome  Gallery  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  

Share | 
 

 Mazhab Kristian yg "mirip" Islam

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
Guest
Guest



PostSubject: Mazhab Kristian yg "mirip" Islam   Tue Apr 29, 2008 9:29 pm



Bahaya mazhab Kristian yg 'mirip' Islam - BAHAYA BETUL..
gambar Sebuah sektsa dalam agama Kristian, cara peribadatannya hampir
sama dengan Islam. Sukar membezakan kristian gaya baru?
Saat Maghrib telah tiba. Belasan orang di Hotel Sahid Surabaya itu
bergegas sholat. Semuanya berkopiah dan dipimpin seorang
imam. Jangan keliru,mereka bukan kaum Muslimin yang sedang
menunaikan kewajiban sholat Mahgrib. Mereka adalah jamaah Kristian
Ortodok. kristian ortodok, sebuah sektsa dalam agama Kristian. Boleh jadi,
orang awam akan terkeliru sebab , sektsa ini memang sangat mirip
Islam.Bukan saja asalnya serumpun,Timur Tengah, tapi juga ritual dan tatacara
peribadatannya nyaris sama.Tengoklah saat mereka sholat.

Selain berkopiah dan dipimpin seorang imam,bila berjamaah,juga
memakai bahasa Arab. Rukun sholatnya pun hampir sama. Ada ruku' dan
sujud. Bezanya,bila kaum Muslimin diwajibkan sholat 5 kali sehari,
penganut Kristian ortodok lebih banyak lagi, 7 kali sehari setiap 3
jam; masing-masing dua rakaat. Mereka menyebutnya:sa'atul awwal
(fajar/shubuh), sa'atuts tsalis(dhuha), sa'atus sadis (dhuhur),
sa'atut tis'ah (ashar), sa'atul ghurub (maghrib), sa'atun naum (Isya'),
dan sa'atul layl (tengah malam).

Hal yang sama juga pada amalan puasa. Puasa wajib bagi orang
Islam dilakukan selama sebulan dalam setahun, dikenal dengan shaumu
ramadhan. Sedang pada Kristian ortodok disebut shaumil kabir (puasa
40 hari berturut-turut) yang dilakukan sekitar bulan April. Jika dalam
Islam ada puasa sunah Isnin - Kamis, pada kristian ortodok dilakukan pada
Rabu dan Juma'at, dalam rangka mengenang kesengsaraan Kristus.

Selain sholat dan puasa, jamaah Kristian ortodok juga mengenal
ajaran zakat. Zakat, dalam ajaran Kristian ortodok, adalah satu
persepuluh dari pendapatan Gambar2 ajaran kristian ortodok yg mungkin anda
keliru.... jadi berhati2 laaaa kita tentang ajaran kristian ortodok... hebah kan laaa
pada kawan2 kiter...

Yang pasti........... ini bukan ayat al-Quran.....
Semoga kita semua berhati2..... jangan sampai terbeli....dan digantung
di rumah kita. Sebarkanlah supaya semua teman2 kita maklum.



Tolong Baca.Jangan biarkan kita di perbodohkan oleh org2 KAFIR!
Perhatian Kalu ternampak penghujungnya ayat hiasan dinding yang ditulis
Surah Injilu Matay terus reject

Sila baca dan edarkan kepada sesiapa yang tiada di dalam e-mail
ini...Jangan jadikan ia sebagai e-mail berantai anggaplah satu
yang penting kerana kita telah mengetahui akan pekara ini...
Itulah agenda Kristian, maka berhati-hatilah..... Jangan terpedaya
pada rupanya sahaja tetapi tengok dan selidikilah isinya juga... tengok
keseluruhan. Memang ianya nampak cantik sekiranya dibuat untuk
menghiasi dinding rumah, Hhmm.... sekali pandang macam ayat/kalimah
Al-Quran......sebenar ayat Bible
Back to top Go down
Dozen
Active User
Active User


Number of posts : 373
Age : 26
Location : Kuala Lumpur
Age : 18
Registration date : 2008-02-27

PostSubject: Re: Mazhab Kristian yg "mirip" Islam   Wed Apr 30, 2008 4:21 pm

Kristian Ortodok adalah kristian kuno yg mmg diamalkn dkat negara arab dn juga Russia. Dwnk pggl tuhan pown Allah. Tk silap aku ni lew kristian yg asal mksud aku kristian zaman nabi Isa tu berbanding kristian chatolik yg mmg dh diubah oleh Paul, Mathew dn juga pihak Vatican. New Tastement tu bkan ayat drpd Allah kpd Nabi Isa tp ayat yg ditulis sendiri ikot nafsu oleh Paul Razz
Back to top Go down
View user profile http://www.myspace.com/dozenrox
enginerd_182
Moderator
Moderator


Number of posts : 439
Age : 26
Location : selangor
Age : 18
Registration date : 2008-04-15

PostSubject: Re: Mazhab Kristian yg "mirip" Islam   Wed Apr 30, 2008 4:33 pm

abis tu klo tuhan pon die dah pgl allah??ape beza islam dgn k.ortodok nie??xpaham la.cume die x bepandukan quran n hadis ke?
Back to top Go down
View user profile
Dozen
Active User
Active User


Number of posts : 373
Age : 26
Location : Kuala Lumpur
Age : 18
Registration date : 2008-02-27

PostSubject: Re: Mazhab Kristian yg "mirip" Islam   Wed Apr 30, 2008 4:40 pm

enginerd_182 wrote:
abis tu klo tuhan pon die dah pgl allah??ape beza islam dgn k.ortodok nie??xpaham la.cume die x bepandukan quran n hadis ke?

Klu ikot ajaran khatolik dwnk pggl tuhan tu god je tp klu ortodok ni dwnk pggl tuhan tu Allah. Ortodok ni krsitian yg asal sbab dtang drpd arab iaitu Baitulmaqdis a.k.a Jurusselam. Kristian khatolik yg kwnk slalu tgk tu krsitian yg pki kitab New Tastement yg ditulis oleh Paul iaitu seorang santo drpd Rom dn krsitian tu diubah2 lg oleh maharaja dwnk smpi ada mcm2 konsep mcm trinity tu. Krnya mmg khatolik ni kristian yg diubah2 sgt dn bkan ikot yg asal. Berbanding ortodoks yg mmg ikot ajaran krsitian kuno iaitu sjak zaman Nabi Isa wlaupown ada ubah2 sedikit. Klu kwnk tk pcaya tgk lew gereja krsitian ortodoks dkat Russia ada khutbah lg tu skali pndang msti kwnk ingat masjid Wink
Back to top Go down
View user profile http://www.myspace.com/dozenrox
Dozen
Active User
Active User


Number of posts : 373
Age : 26
Location : Kuala Lumpur
Age : 18
Registration date : 2008-02-27

PostSubject: Re: Mazhab Kristian yg "mirip" Islam   Wed Apr 30, 2008 4:43 pm

enginerd_182 wrote:
abis tu klo tuhan pon die dah pgl allah??ape beza islam dgn k.ortodok nie??xpaham la.cume die x bepandukan quran n hadis ke?

Byk perbezaan tp ada gaks sdikit persamaan sbab krsitian ortodoks mmg byk ikot ajaran Nabi Isa. Yahudi, Kristian dn Islam bley kta agama serumpun sbab kitab yg diturunkn oleh Allah kpd nabi2 mereka cuma msa ketibaan Islam agama dwnk sudah terpesong oleh golongan bijak pandai mereka. Kta dpt menerima Nabi Musa dn Nabi Isa cuma mereka tk dpt terima Nabi Muhammad ialah nabi akhir zaman Wink
Back to top Go down
View user profile http://www.myspace.com/dozenrox
enginerd_182
Moderator
Moderator


Number of posts : 439
Age : 26
Location : selangor
Age : 18
Registration date : 2008-04-15

PostSubject: Re: Mazhab Kristian yg "mirip" Islam   Wed Apr 30, 2008 5:09 pm

oww camtu ke..mkne nye ortodok ni die gune old tastement eh?/
hahha x phm2
Back to top Go down
View user profile
Guest
Guest



PostSubject: Re: Mazhab Kristian yg "mirip" Islam   Wed Apr 30, 2008 5:22 pm

mereka xb'pandukan al-quran, hadis dan sunnah nabi yg sbnrnya....

ko bca jg artikel 2 kn...
brapa kli mreka solat..
brpa hari mreka puasa n bila...

sume x xsma dgn perintah allah dlm al-quran...
pe lagi ngan hadis2....

dozen plak ckp...
mereka ni xble trma nabi muhammad sbgai nabi akhir zaman.....
n bla da mcm 2... sda tntu mreka x ikut sunnah nabi...

1st aku pun ssa nk fhm...
tp klu ko xfhm gik....
ko try bca ulang2 artikel...
ngan post yg dozen....
nti ko fhm ar...
Back to top Go down
enginerd_182
Moderator
Moderator


Number of posts : 439
Age : 26
Location : selangor
Age : 18
Registration date : 2008-04-15

PostSubject: Re: Mazhab Kristian yg "mirip" Islam   Wed Apr 30, 2008 5:42 pm

em paham da kott...mmg byk beza ponn
Back to top Go down
View user profile
Dozen
Active User
Active User


Number of posts : 373
Age : 26
Location : Kuala Lumpur
Age : 18
Registration date : 2008-02-27

PostSubject: Re: Mazhab Kristian yg "mirip" Islam   Wed Apr 30, 2008 5:48 pm

Aku tulis ikot yg aku ingat2 je sbab aku dgr ceramah drpd ustaz dlu lew dn sdikit bhan bacaan. Ko pown dok Selangor jgn lupa turun pidaota perdana nnti anjuran Kerajaan Selangor dkat Stadium Selayang. Apew pown kta kna hormati agama lain sbab Nabi Muhammad pown hormat agama lain. Tidak dpt nafikn ada lgi persamaan antara agama Islam dgn agama Nasrani(kristian) dn juga agama Yahudi cuma kwnk je tk nmpk. Contohnya maksud assalamualaikum dgn salam yahudi adalah sama dn juga cara dwnk uruskn jenazah pown sma Wink
Back to top Go down
View user profile http://www.myspace.com/dozenrox
enginerd_182
Moderator
Moderator


Number of posts : 439
Age : 26
Location : selangor
Age : 18
Registration date : 2008-04-15

PostSubject: Re: Mazhab Kristian yg "mirip" Islam   Wed Apr 30, 2008 5:56 pm

oww...byk gak ko taw...bile pidato pedane tu???byk gak same...aku pon da fenin
Back to top Go down
View user profile
imanne
Admin
Admin


Number of posts : 101
Age : 26
Location : Kepong Sentral
Age : 19
Registration date : 2008-04-08

PostSubject: Re: Mazhab Kristian yg "mirip" Islam   Thu May 08, 2008 8:34 am

yg pastinya~
apabila dah turun al-Quran..
diangkat Nabi/Rasul baru..
maka umat itu wajib mengikut Rasul yang baru diangkat itu..
the one and only, Nabi Muhammad s.a.w......

kalo kita prasan,
dlm sirah nabi~
sblm Nabi Muhammad diangkat mnjadi Rasul,
masa peristiwa Iqra'~
Siti Khadijah bawak Nabi pegi jumpak sepupunya (adeehh.. x ingat nmanya)~
yg beragama Nasrani(Kristian)~
pd masa tuh
Nasrani msih x tercemar..
sbb diorg ikut ajaran nabi terakhir diorg..
Nabi Isa a.s...
beliau dh nmpk tnda2 kenabian pada Rasulullah~
n berjanji bantu Rasulullah dlm dakwah...
sygnya.. beliau x smpt msuk Islam..

apa˛ pn.. masa nih~
byk giler babas agama palsu, nabi palsu, alquran pun ada ditokok tmbh~ air holoy water bersepah˛...

dh terlalu byk bukti barat+kristian+yahudi nak jtuhkan Islam~
knp kita msih meyokong diorg????
akuk msih heran ngan diri aku~
Back to top Go down
View user profile http://mizukiralab.blogspot.com, http://mizukiralabmalayversion.
epalhijau
New User
New User


Number of posts : 24
Age : 26
Location : kedah
Age : 17++
Registration date : 2008-04-12

PostSubject: Re: Mazhab Kristian yg "mirip" Islam   Thu May 08, 2008 9:44 am

sape2 yg nk tau smthing yg lgi mengejutkan gtau aku..nnti aku post g msg dia..
yg ni tk extrem sngt..

papepn..
tepuk dahi tnya iman..
adkah kita hnya mmbca tnpa mlakkan sesuatu..
Back to top Go down
View user profile http://pokokepal.wordpress.com
Sponsored content




PostSubject: Re: Mazhab Kristian yg "mirip" Islam   Today at 6:21 am

Back to top Go down
 
Mazhab Kristian yg "mirip" Islam
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» Alhamdulillah, mantan pendeta "habib" Muhammad Ali Makrus masuk islam lagi
» konsep islam tentang kesetaraan gender dan tafsir Wanita "setengah" Akal
» siapa yang pertama kali mengucapkan kata "IQRA"
» "SUNDA" ... ADALAH "AGAMA" PERTAMA DIDUNIA..!!
» DALAM SEHARI 10 WARGA JEPANG "MUALLAF'/MEMELUK ISLAM

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
~~Nine-O Club~~ :: Kedai Kopi :: News Update-
Jump to: