~~Nine-O Club~~

For Who's Born On 1990
 
::Homepage::::Homepage::  HomeHome  Gallery  FAQFAQ  SearchSearch  RegisterRegister  Log inLog in  

Share | 
 

 Mualaf sah murtad

View previous topic View next topic Go down 
AuthorMessage
azyana
Moderator
Moderator


Number of posts : 910
Age : 26
Location : Lumut
Age : 18
Registration date : 2008-02-27

PostSubject: Mualaf sah murtad   Fri May 09, 2008 4:17 pm

GEORGETOWN: Mahkamah Tinggi Syariah Pulau Pinang, di sini, semalam, membenarkan permohonan seorang mualaf, Siti Fatimah Tan Abdullah atau Tan Ean Huang untuk mengisytihar dirinya keluar agama Islam.

Ketua Hakim Syarie Perlis, Othman Ibrahim yang membuat keputusan turut mengarahkan Majlis Agama Islam Pulau Pinang (Maipp) supaya membatalkan sijil pemelukan Islam milik Siti Fatimah, 39.

Beliau berkata, keputusan itu dibuat atas kapasitinya sebagai Hakim Mahkamah Tinggi Syariah Pulau Pinang kerana mendengar kes berkenaan sejak awal perbicaraan kira-kira dua tahun lalu.

Bagaimanapun, katanya, mahkamah terpaksa menolak permohonan plaintif supaya mengarahkan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) menukarkan status agama pada kad pengenalannya.


“Permohonan yang dibuat itu di luar bidang kuasa mahkamah dan plaintif perlu mengemukakan sendiri permohonan kepada JPN bagi menukar status agama dari Islam kepada Buddha mengikut prosedur biasa.

“Keputusan dibuat berdasar peruntukan kuasa lanjutan kepada Seksyen 6 1 (3)b(x) Enakmen Aturcara Maal Negeri Pulau Pinang 2006 yang menekankan kepentingan pihak yang membawa saudara baru supaya lebih bertanggungjawab,” katanya.

Othman berkata, kegagalan suami yang membawa plaintif memeluk agama Islam untuk membimbing dan Maipp sebagai pihak bertanggungjawab gagal menjaga kebajikan mualaf hingga membawa kepada keadaannya sekarang.

Beliau berkata, pihaknya kesal kerana Maipp tiada minat terhadap kes berkenaan kerana ketidakhadiran pada prosiding awal walaupun saman sudah diberi dan hanya mengemuka hujah pembelaan di hujung perbicaraan.

Dalam penghakimannya, beliau berkata, murtad boleh berlaku disebabkan pertuturan, perbuatan serta iktikad dan menyifatkan Siti Fatimah tidak mengamalkan Islam termasuk bersembahyang di tokong dan makan babi.

“Berdasarkan kepada gambar Siti Fatimah di tokong dan pernyataannya sendiri dan rakan-rakannya menunjukkan plaintif mengamalkan ajaran Buddha, bukannya agama Islam,” katanya.

Peguam mewakili Siti Fatimah, Ahmad Jailani Abdul Ghani, berkata keputusan itu penting kerana orang bukan Islam tidak sewajarnya memegang dokumen pengenalan diri sebagai orang Islam.

Sementara itu, Ahmad Munawir Abdul Aziz yang mewakili Maipp dijangka akan mengemuka rayuan dalam masa terdekat.

Pada 10 Julai 2006, Siti Fatimah memfailkan permohonan terhadap Maipp selaku defendan untuk mengisytiharkan dirinya keluar dari Islam.

Dalam pernyataannya, plaintif tidak pernah yakin dengan ajaran Islam dan hanya memeluk agama itu bagi membolehkannya berkahwin dengan lelaki warga Iran, Ferdoun Ashanian.

Siti Fatimah yang pernah bekerja sebagai tukang masak sentiasa mengamalkan ajaran Buddha dan kerap bersembahyang di tokong Tua Pek Kong, Kuan Yin dan Thi Kong.

Dia memeluk agama Islam pada 25 Julai 1998 untuk berkahwin dengan Ferdoun pada 16 September 2004 dan memfail permohonan itu selepas suaminya menghilangkan diri tanpa sebab.



p/s : nauzubillah.. dunia semakin menuju ke akhir zaman..

_________________

' jadilah diri sendiri maka kita tahu siapa diri kita '
Back to top Go down
View user profile http://dyanaazyana.blogspot.com
Guest
Guest



PostSubject: Re: Mualaf sah murtad   Fri May 09, 2008 5:52 pm

waaaa.... apa ni???
np ISLAM d'perlekehkan mcm 2...
m'ngucap2...
apa da nk jd ni....

klu mcm ni...
lbi baik xpya bnrkan org bkn islam m'meluk islam
yg hnya utk m'bolehkan dia kwin jew....

biarlah yg m'meluk islam 2...
mmg bnr2 t'buka dri aty....
nauzubillah....
Back to top Go down
enginerd_182
Moderator
Moderator


Number of posts : 439
Age : 26
Location : selangor
Age : 18
Registration date : 2008-04-15

PostSubject: Re: Mualaf sah murtad   Fri May 09, 2008 8:21 pm

hmm..kebanyakan klo mualaf yg ,masuk islam tp x amalkan tu slalunye mesti sbb perkahwinan..bukan sebab keredhaan ALLAH..sbb tu la ade rase x yakin la..aku pon stuju bek x payah benar org bkn islam msk islam klo smate2 nak kawen ngan org islam...
Back to top Go down
View user profile
yukie7
Uploader
Uploader


Number of posts : 334
Age : 26
Location : puncak alam
Age : 18
Registration date : 2008-02-26

PostSubject: Re: Mualaf sah murtad   Fri May 09, 2008 9:26 pm

isk3...
dunie2...
Sad

_________________
Back to top Go down
View user profile http://blueoasisworld.blogspot.com/
Emora
Active User
Active User


Number of posts : 309
Age : 26
Location : lumut
Age : 18
Registration date : 2008-03-21

PostSubject: Re: Mualaf sah murtad   Fri May 09, 2008 10:08 pm

yg nie citew kt metro pn de aq bce tdi.
nie bmkne aty dye xbkk sepnuhnyew nk msuk islam.ni pn sematew2 nk kawen ngn suami dye.
huhu..
jgn lak adew g brite2 cmneh.
Back to top Go down
View user profile http://www.myspace.com/eeraz
one_ummah90
Moderator
Moderator


Number of posts : 99
Location : mergong
Age : 18
Registration date : 2008-02-26

PostSubject: Re: Mualaf sah murtad   Fri May 09, 2008 10:31 pm

Islam akn trus dihina slagi hukum Islam xlaksana..tu ja jwpn tbaik...

_________________
Membangun Bersama Islam
Kembalikan Hidup Islam
Back to top Go down
View user profile http://suara-ummah.blogspot.com
Guest
Guest



PostSubject: Re: Mualaf sah murtad   Fri May 09, 2008 11:15 pm

waaaa.... klu hukum utk yg murtad...
hukum bunuh 2...
halal drahnya utk d'bnu...
ish3... sma gak ngan yg m'hina islam

waaaa.... klu wat hukum islam dlm zmn skrg...
mmg rmai mati dowh...
kan ke bgus klu ngra kt dri awal2 gik...
ketatkan hukum islam...
xda ar jd mcm ni...


yg org bkn islam dlm ngra kt ni pun...
awatla tkut sgt klu undang2 n hukum islam d'jlankan spnuhnya....
bkn kna utk diorg pn...
just kpd yg b'agma islam jew...
kan2???

lam islam da ttapkan...
bebas utk m'mli agma msg2...
so, org bkn islam xya ar tkut...
tp xb'mkna org islam sdri ble murtad...
adei... umat akhir zmn...
dlm al-quran mmg dah d'nyatakan...
apa akan t'jd dlm zmn ni...
nauzubillah...

sma2 ar kt m'perbaiki dri msg2...
Back to top Go down
enginerd_182
Moderator
Moderator


Number of posts : 439
Age : 26
Location : selangor
Age : 18
Registration date : 2008-04-15

PostSubject: Re: Mualaf sah murtad   Fri May 09, 2008 11:19 pm

tol2..mmg org bkn islam x kene hukum hudud..so tayah takot a bile mesia nk jalan kn hudud...bukan kne kt diorg pon..negare pon slamat+aman+dihormati
Back to top Go down
View user profile
one_ummah90
Moderator
Moderator


Number of posts : 99
Location : mergong
Age : 18
Registration date : 2008-02-26

PostSubject: Re: Mualaf sah murtad   Sat May 10, 2008 5:07 pm

isu hudud..aku harap kwn2 aku skg la bla suatu hari nnti hudud dilaksanakan..so amik peranan msg2 utk terangkan kat org bukan Islam.nk harapkan media,hampeh....kan best klu suma org Islam baik PAS,UMNO,PKR gbung bwh satu panji di mana Islam jd teras pjuangan...

ni tidak,keja nk gduh ja..smpai rakyat pening...aku pun pning...

_________________
Membangun Bersama Islam
Kembalikan Hidup Islam
Back to top Go down
View user profile http://suara-ummah.blogspot.com
Guest
Guest



PostSubject: Re: Mualaf sah murtad   Sat May 10, 2008 5:16 pm

hehehe......
btul2.. aku skg!!....
hidup kna b'satu padu...
rite??
spa stuju aku blanja mkn...
hehehe... maggie ja ar..
Back to top Go down
one_ummah90
Moderator
Moderator


Number of posts : 99
Location : mergong
Age : 18
Registration date : 2008-02-26

PostSubject: Re: Mualaf sah murtad   Sat May 10, 2008 7:36 pm

aku stju...cpat bg aku maggie

_________________
Membangun Bersama Islam
Kembalikan Hidup Islam
Back to top Go down
View user profile http://suara-ummah.blogspot.com
Dozen
Active User
Active User


Number of posts : 373
Age : 26
Location : Kuala Lumpur
Age : 18
Registration date : 2008-02-27

PostSubject: Re: Mualaf sah murtad   Tue May 13, 2008 4:53 pm

Pmpuan ni yg bahaya skank coz nak sgt cari suami mat salleh lpas tu tros murtad. Blom lg cmpor kes2 student Msia dkat luar negara yg kawen senyap or bwak dadah Wink



Tk silap aku klu lelaki islam kawen dgn ahli kitab mcm nasrani dgn yahudi bley kowt tnpa suruh pmpuan tu tukar agama cuma tak digalakkn dn makruh. Klu pmpuan islam nk wut mcm tu mmg tk bley. So amik perhatian yewk Wink
Back to top Go down
View user profile http://www.myspace.com/dozenrox
HarzalTheViolet
Super Active User
Super Active User


Number of posts : 498
Age : 26
Location : ~: The Land That Never Was :~
Age : 18
Registration date : 2008-04-01

PostSubject: Re: Mualaf sah murtad   Tue May 13, 2008 9:38 pm

skang nih manede lg dh ahli kitab...

psl ahli kitab nih ygmemegang btol2 je ajaran yg dsampaikn rasul2 Allah tuh...

yg ade skang nih sumenye sesat...

so x dikire ali kitab lg dh...

tu yg aku phm r...
Back to top Go down
View user profile
Sponsored content




PostSubject: Re: Mualaf sah murtad   Today at 6:19 am

Back to top Go down
 
Mualaf sah murtad
View previous topic View next topic Back to top 
Page 1 of 1
 Similar topics
-
» Menarik nieh. Seluruh umat Hindu harus mualaf.
» 75% mualap Inggris murtad lagi
» bagi yang memiliki pasangan suami/istri mualaf
» Kenapa saya (seorang Kristen) suka topik mualaf
» Nenek Obama dipaksa untuk murtad

Permissions in this forum:You cannot reply to topics in this forum
~~Nine-O Club~~ :: Kedai Kopi :: News Update-
Jump to: